מיקומכם באתר:   >   >   >  תעודת כשרות חברתית

תעודת כשרות חברתית

מאמר בנושא יום החתונה
מאת: במעגלי צדק

התו החברתי מבטיח כי העסק המחזיק בו שומר על זכויות עובדיו ועל הנגישות לבאים בשעריו.

פורסם בבמעגלי צדק - http://www.mtzedek.org.il/

אנו שמחים להציג בפניכם את פרויקט התו החברתי של "במעגלי צדק"  

על עמותת "במעגלי צדק"

עמותת "במעגלי צדק" פועלת למען יצירת חברה יהודית צודקת ומדינה הפועלת בהתאם לערכי הצדק והמוסר ברוח מורשת ישראל.
העמותה פועלת בשלושה קווי פעולה עיקריים: פיתוח המודעות הציבורית לנושאי הצדק חברתי; פיתוח מסגרות ותכנים חינוכיים בנושאי צדק חברתי על פי מורשת ישראל; ופיתוח פעילות אקטיבית בציבור שמטרתה העמקת ערכי הצדק בחברה הישראלית.
במסגרת פעילות העמותה אנו מעלים לדיון ציבורי ושואפים לשינוי משמעותי בסוגיות שונות כגון: פערים חברתיים, בעיית העוני בישראל, היחס לאנשים עם מוגבלות, היחס לעובדים זרים, בעיית הסחר בנשים, היחס לעובד, ועוד.
בין פעילויות העמותה: הפעלת פרויקט  התו החברתי (פירוט  בהמשך), הפעלת פרויקט נאמני תעסוקה בבי"ס, הוצאת עלון, עריכת כנסים ציבוריים בנושאי הצדק החברתי ועוד.

מהו התו החברתי?


התו החברתי הינו פרויקט אשר יכול להוביל לשינוי אמיתי בחברה הישראלית. הן במישור של זכויות העובד והמודעות החברתית, והן בתפיסה מחודשת של היהדות כמצע ערכי הומניסטי.
ה"תו החברתי" הנו תו איכות ערכי המבטיח כי בעסק המחזיק בו, נשמרים זכויות העובדים (כדוגמא: שכר מינימום, החזרי נסיעות, תשלום ביטוח לאומי, תשלום בזמן וכו') וישנה גישה לאנשים עם  מוגבלות (כולל גם תפריטים בכתב ברייל). התו ניתן ללא תשלום לבתי עסק בתחום ההסעדה (בתי קפה, מסעדות ואולמות אירועים) בתמורה לעמידתם של העסקים בקריטריונים חברתיים בסיסיים. בעתיד יחולק התו לכלל בתי העסק.
העמותה החלה בפעילות בשני מישורים: פנייה לבתי עסק שיתחייבו לקבל על עצמם את המחויבויות המקנות את התו החברתי. במקביל ובעיקר  העמותה פנתה לציבור הרחב בבקשה לקנות, לבלות ולצרוך רק בבתי עסק המחזיקים בתו החברתי.
"משגיחים" (מתנדבים) מטעם העמותה מבקרים בעסקים המחזיקים בתו אחת לשבועיים שלושה כדי לוודא כי הקריטריונים של התו נשמרים.
בסיס הרעיון של התו החברתי הוא בתפיסה שעלינו כציבור מוטלת האחריות הרחבה לפקוח עיניים ולוודא כי בכל דבר שאנו נוגעים יישמרו עקרונות היושר והצדק הבסיסים.

התו החברתי הנו כלי יעיל ופשוט המאפשר לציבור להיות שותף בשינוי חברתי משמעותי ובחיזוק השמירה על כבוד האדם.
ההסכמה על הצורך בהקפדה על ערכי הצדק וההגינות ועל הכשרות החברתית הנה בשורה חוצת גבולות ומגזרים, בשורה יהודית-ישראלית שכולם יכולים להיות שותפים לה.

מידת ההצלחה של הפרויקט תלויה במידת ההתגייסות הציבורית לימינו.

האם זה עובד?
עד עתה הצטרפו כבר למעלה מ-300 בתי עסק לרשימת העסקים ההוגנים ומדי יום מצטרפים עסקים נוספים. בתי עסק רבים התקינו רמפה לנכים או שיפרו יחסם לעובדים בעקבות הדרישה הציבורית לאחזקת התו.
מעבר לכך ציבור הולך וגדל מקפיד לאכול רק במקומות שיש להם את התו החברתי. בעלי עסקים רבים המחזיקים כבר בתו מדווחים על היענות גדולה של אנשים המספרים כי באו בגלל שיש למקום את התו החברתי.

איפה הפרויקט כבר פועל?
נכון להיום התו מוצע בעיקר לאולמות שמחה ולמסעדות באזור תל אביב, ירושלים, מעלה אדומים, באר שבע, כפר סבא, עמק יזראל, ועמק בית שאן. החזון הוא כי עם הזמן התו יחולק בפריסה ארצית לכל סוגי העסקים.

למה דווקא שני הקריטריונים של נגישות וזכויות עובדים ?
רקע שוק העבודה – לצערינו המחקרים מראים שכ-50% מהעובדים לא מקבלים את הזכויות המינימליות המגיעות להם ע"פ חוק. זה לא מקרה ש-40% מהאנשים המופיעים בדוח העוני האחרון הם אנשים עובדים. אין אכיפה של חוקי העבודה. יש חוקים אך הם אינם נאכפים.
בעלי מוגבלויות בחברה – ישנם לצערנו אלפי אנשים בעלי מוגבלויות אך אנו לא כמעט לא רואים אותם בחברתינו. זה לא סתם. הרבה מהמדרכות לא מונמכות, יותר מ-90% ממוסדות הציבור אינם נגישים וציבור בעלי המוגבלויות לא יכול להסתובב ולהיות חלק מהחברה.
שני הקריטריונים הללו הם דוגמאות לנושאים שיש ביכולתינו כציבור וכחברה לשנות.

נקודות נוספות על הפרויקט
נורמה חברתית לעומת חוק- המיוחד בתו החברתי והאפקטיביות שלו נובעים מהעובדה שהוא יוצר נורמה חברתית. הרבה יותר קשה לפעול בניגוד להסכמות חברתיות מאשר לעבור על החוק. הלחץ החברתי והלחץ הכלכלי של הציבור הרבה יותר יעיל מהחוק.

מתמקד בהגברת הטוב - התו החברתי מתרכז בחיזוק העסקים החיוביים וההוגנים ולא מתרכז בעסקים הלא הוגנים. אמנם קל יותר לרוב ( במיוחד מבחינה תקשורתית) להדגיש את הרע אך אם יש בכוונתנו לעשות שינוי אמיתי ממש יש להתרכז ולהעצים את הטוב. בתו החברתי כולם מרוויחים. בעל העסק (מקבל תו איכות בחינם, פרסום חינם ע"י העמותה,אנו מגדילים את ציבור הלקוחות וקוראים לאנשים להעדיף לקנות במקומות שיש להם תו חברתי, ממתג את העסק כעסק חברתי ומעניק תו איכות המעיד על כך) העובדים והאנשים עם מוגבלות ( בהקפדה על זכויותיהם) והציבור כולו (באפשרות להיות שותפים בפועל ביצירת חברה יותר צודקת).

החידוש – אם בעבר שמענו על המצב החברתי  והיינו מתוסכלים מעכשיו יש לנו מה לעשות בשביל לשנות. לא דרושה התנדבות של 20 שעות בשבוע . דרוש משהו מאוד קטן מצידינו. ההחלטה להקפיד לקנות רק במקומות המתהדרים בתו החברתי ובכך לבטא את החשיבות שאנו רואים על הקפדה על ערכים חברתיים בסיסיים אלו.
מודעות ומנגנון –התו החברתי פועל בשני כיוונים. מצד אחד העלאת המודעות לערכים של צדק חברתי ומצד שני מנגנון המאפשר לכל אחד ואחד לתרום את חלקו לתמיכה בערכים אלו ולהיות חלק מהשינוי עצמו.

עשרות אנשי רוח ורבנים, אנשי אקדמיה וחברה כבר הביעו את תמיכתם, ביניהם: הסופרים עמוס עוז, דויד גרוסמן ומאיר שליו; הרבנים מוטי אלון, יובל שרלו ואבי גיסר; אנשי התקשורת אברי גלעד ואורי אורבך; אנשי האקדמיה והחברה פרופ' אריאל רובינשטיין, פרופ' ניסים קלדרון, ד"ר עליזה לביא, ד"ר גדי טאוב, הגברת תמי מולד חיו ורבים אחרים.
 

אהבתם? שתפו חברים!



סמליל תגובות לכתבה   תגובות לכתבה


למאמרים בנושא זוגיות בנישואין
זוגיות בנישואין
למאמרים בנושא מסביב לחתונה
מסביב לחתונה
למאמרים בנושא יום החתונה
יום החתונה
למאמרים בנושא ניהול משק-בית
ניהול משק-בית
למאמרים בנושא דברי תורה לחתונה
דברי תורה לחתונה
למאמרים בנושא תפילות לחתונה וברכות
תפילות לחתונה וברכות